Ledig stilling: Barnebibliotekar

av Benedicte T. Ranestad
04.09.23
Ved Kristiansand folkebibliotek er det ledig en 100 % fast stilling som barnebibliotekar med tiltredelse snarlig. Stillingen er lagt til avdeling barn og unge ved hovedbiblioteket. Søknadsfristen er 6. oktober 2023.

Kristiansand folkebibliotek består av hovedbiblioteket, tre filialer og tre kombinasjonsbibliotek. Vi er 58 ansatte fordelt på 34,7 årsverk. Vi er Agders mest besøkte kulturinstitusjon med et årlig besøk på 410 000 og et utlån på 660 000.

Vårt slagord er Livets mange sider, og vår visjon er at Vi skal gjøre inntrykk. Våre ansatte skal være åpne, engasjerte og effektive.

I avdeling barn og unge jobber vi aktivt med formidling til nettopp barn og unge både i veiledningen, i vårt arrangementsarbeid og ut mot skoler og barnehager.

I stillingen som barnebibliotekar inngår publikumsveiledning og faste kvelds- og helgevakter i betjeningspunkt barn og ungdom.

Stillingen krever godkjent bibliotekfaglig utdanning. Relevant arbeidserfaring og personlig egnethet vektlegges også.
Vi søker etter en utadvendt person som er fleksibel, har god samarbeidsevne og dessuten evne til å arbeide selvstendig.

Søknaden må sendes elektronisk. All videre kommunikasjon med søkere skjer via den e-postadressen som oppgis i søknaden. Søknaden sendes via Webcruiter.

Ansvarsområder:

• publikumsveiledning i skrankepunkt barn og unge
  • arrangementsansvarlig barn og unge på hovedbiblioteket
  • bibliotekrelatert arbeid (som formidling/veiledning til grupper og på sosiale medier, klassebesøk, effektuering av skolebestillinger, arrangementsarbeid, utstillingsarbeid, o.l.)
  • prosjektarbeid
  • deltakelse i andre relevante team

Krav til utdanning:

• bachelor bibliotekar
    • litteraturkompetanse med hovedvekt på litteratur for barn og unge
    • relevant arbeidserfaring
    • grunnleggende IT-ferdigheter

Personlige egenskaper:

• gode samarbeidsevner
    • utadvendt
    • fleksibel
    • personlig egnethet