Bjarne Markussen på fredagslunsj 31. mars.

Om dette arrangementet

Bibliotek
Sted / Rom
Biboasen
Målgruppe

Bjarne Markussen: Sanglyrikk – ørets poesi

Er lyrikk en smal form for litteratur? Langt ifra, ifølge en helt fersk bokutgivelse. Lyrikk er faktisk den mest utbredte og populære av alle diktarter. Det gjelder vel å merke sanglyrikken, den som fremføres til musikk og formidles gjennom radio, grammofonplater, CD-plater og strømmetjenester, og som omgir oss til daglig. Sanglyrikken er den eldste formen for lyrikk som vi kjenner til. I det gamle Hellas ble diktene fremsagt til lyrespill.

Litteraturprofessor Bjarne Markussen har gjestet Fredagslunsj flere ganger, senest i forbindelse med to boklanseringer. Den ene gangen var det en bok om skillingsvisene, og den andre gangen var det «Den radikale Dylan». Nå er han sammen med Ole Karlsen redaktør for en ny bok, «Sanglyrikk». Over en dobbeltside i Klassekampens lørdagsmagasin 18. mars skriver Tom Egil Hverven følgende om boken: «’Sanglyrikk’ øker kunnskapen om den mest utbredte formen for litteratur i vår tid, ørepoesien».

Hva er likhetene og forskjellene mellom skrift- og sanglyrikk, eller øye- og ørepoesi? Det får vi høre mer om på neste Fredagslunsj. Der vil vi også få et innblikk i en rekke sjangre, som ballade, salme, joik, vise, blues, rock og rap, blant annet gjennom salmedikteren Svein Ellingsen, popartisten Kari Bremnes og rapperne Jaa9 & OnklP.