Om dette arrangementet

Biboasen, U1
Målgruppe

Amélia Siegel Corrê om Alfredo Andersen

Hør et foredrag om kunstneren som ble født i Kristiansand, studerte i København og emigrerte til Brasil.

Alfredo Andersen (1860-1935) var maler, skulptør, dekoratør, scenograf, tegner og lærer. Et av hans viktigste malerier er hans ikoniske portrett av Knut Hamsun som er i Nasjonalmuseets eie.

Som voksen reiste Alfredo mye i Sør-Amerika og slo seg ned i Brasil. Etter hans død valgte nasjonen å gjøre hans hjem om til et museum. Den brasilianske kunsthistorikeren Amélia Siegel Corrêa gjester Fredagslunsj. Hun har skrevet bok om kunstneren Alfredo Andersen.
I år feirer Brasil 200 års-jubileum for frigjøring fra portugisisk herredømme, og denne fredagslunsjen er en del av feiringen som markeres verden rundt.