kunstnerbøker

Seminar om kunstnerbøker i forbindelse med utstilling i Kunsthallen i september og oktober

av Melina Charlotte Berka
29.06.23
I programmet står det foredrag, paneldebatt og kunstneriske innslag fra nordiske aktører som skal diskutere feltet og sitt arbeid med kunstnerbøker.

I samarbeid med Kristiansand folkebibliotek viser Kristiansand Kunsthall utstillingen Kunstnerboken: unik og mangfoldig fra 2. september til 29. oktober, kuratert av kunstbok-gruppen Codex Polaris. Utstillingen tematiserer feltet i et nordisk perspektiv og fokuserer på bøker og bokrelaterte kunstverk som på grunn av unike håndverksmessige kvaliteter, eksperimentelle formater eller spesielle konsept, bedre lar seg formidle i et gallerirom enn i ordinære distribusjonskanaler for «vanlige» bøker.

Kunstnerbøker har hatt en stor vekst de siste årene, noe de mange kunstbokmessene og småforlagene som har dukket opp i Norge og Norden, er et tydelig uttrykk for. Andre land, Storbritannia og USA især, har lange tradisjoner for kunstnerbøker i offentlige institusjoner, og mange offentlige bibliotek i Norge har utvidet sine virkefelt de siste årene. På seminaret vil både representanter fra spesialbibliotek og folkebibliotek, kunstnere, gallerister og kunstsamlere snakke om sine erfaringer om formidling av kunstnerbøker. En panelsamtale vil også ta for seg kunstnerbokens institusjonelle tilhørighet. Bidragsyterne kommer fra hele Norden.

Her kan du lese mer om foredragsholdere på seminaret og hvordan du kjøper billett.

Her kan du lese mer om selve utstillingen.